Anhang und Index

Interessengruppen

Allreal will mit den relevanten Interes­sens­ruppen einen echten Dialog führen. Dafür hat das Unter­nehmen in den letzten Jahren diverse Platt­formen geschaffen und etabliert. Dazu gehören unter anderem der regel­mässige Informations­austausch mit Behörden­vertretern und Kunden auf Geschäfts­leitungs­ebene, die Mitarbeit in Branchen­verbänden, Umfragen zur Kunden­zufrieden­heit oder Mit­arbeiter­befragungen oder auch Schulungen zum Verhaltens­kodex sowie die laufenden Gespräche mit Lieferanten und Unter­nehmern in beiden Geschäfts­feldern.

Anlässlich der halb­jährlichen Publikation der Ergebnisse treffen sich Vertreter der Gruppen­leitung, in der Regel vertreten durch den CEO und den CFO, unterstützt vom Leiter Kom­muni­kation, verschiedene Akteure aus dem Finanz­bereich sowie aktive und poten­zielle Investoren. Regel­mässige Kontakte und die Nähe zu Mietern, Bau­herren, Liefe­ranten und Behörden sind für Allreal ebenfalls wichtiger Bestand­teil für die erfolg­reiche Geschäfts­entwicklung. Dabei stehen immer wieder auch ESG-Themen im Fokus. Die aus diesen Gesprächen und den oben erwähnten Instrumenten gewonnenen Erkenntnisse werden stufengerecht und gewichtet nach Relevanz durch die Mitglieder der Gruppenleitung in die vierteljährlich stattfindenden Sitzungen des Verwaltungsrats hineingetragen.

Die wichtigsten Interessens­gruppen und die Regel­mässig­keit der Kontakte sind in alpha­betischer Reihenfolge wie folgt definiert:

AktionäreRegelmässig
Berichterstattung 
Generalversammlung 
Website 
Webcast 
Auftraggeber/KundenBei Bedarf
Online-Umfragen 
Sitzungen 
E-Mail 
Telefongespräche 
Veranstaltungen 
Websites 
Finanzanalysten/InvestorenRegelmässig
Veranstaltungen 
Webcast 
E-Mail 
MedienBei Bedarf
Medienmitteilungen 
E-Mail 
Telefongespräche 
MitarbeitendeHäufig
Intranet 
E-Mail 
Veranstaltungen 
Umfragen 
Online-Formular für Verbesserungsvorschläge 
Unabhängige Meldestelle für Fälle regelwidrigen Verhaltens 
Schulungen 
ÖffentlichkeitBei Bedarf
E-Mail    
Websites 
Briefpost 
Telefongespräche 
Veranstaltungen 
Unternehmer/LieferantenHäufig
Sitzungen 
Briefpost 
E-Mail 
Telefongespräche 
Verwaltung/BehördenBei Bedarf
Sitzungen 
Briefpost 
E-Mail 
Telefongespräche 

Wesentliche Themen

Das Unternehmen hat im Dialog mit den wichtigsten Interes­sens­gruppen die nach­folgenden Themen als für Allreal wesentlich definiert – zuletzt bei der Definition der Nach­haltig­keits­strategie im Jahr 2021 und bei einer ersten Über­arbeitung im Sommer 2022.

Ökologie
Allreal hat und übernimmt ökologische Ver­antwortung. Der Energie­verbrauch und der Aus­stoss von Treib­haus­gasen kann und muss einerseits mit der Sanierung von Bau­substanz und Infra­struktur­anlagen der Rendite­liegen­schaften reduziert werden. Anderer­seits setzt Allreal bei Neu­bauten, ins­beson­dere aus eigener Entwicklung, auf die Ver­wendung anspruchs­voller Standards und den Einsatz zukunfts­weisender Technologien.

Beschäftigung
Allreal legt Wert darauf, ein attraktiver Arbeit­geber zu sein. In Zeiten des Fach­kräfte­mangels in diversen bei Allreal beschäftigten Berufs­gruppen ist es wichtig, dass sich die Mitarbeitenden im Unter­nehmen selbst weiter­entwickeln können und dabei unter­stützt werden. Als Immo­bilien­unternehmen mit einer eigenen General­unternehmung hat die Prävention von Unfällen für Allreal hohe Priorität. Dis­krimi­nierungs­freiheit, Lohn- und Chancen­gleichheit werden bei Allreal gelebt.

Compliance
Auftragnehmern, Kunden und Partnern begegnet Allreal auf Augen­höhe und ist ein fairer und zuver­lässiger Verhandlungs­partner. Das Einhalten der geltenden Regeln und Gesetze – ins­beson­dere der arbeits- und sozial­versicherungs­rechtlichen Bestimmungen – hat für das Unter­nehmen einen hohen Stellen­wert.

Wirtschaftliche Leistung
Seit dem Börsen­gang vor 20 Jahren agiert das Unternehmen erfolgreich auf dem Schweizer Immo­bilien­markt und generiert für die Eigen­tümer eine stabile wieder­kehrende Rendite. Eine grosse Zahl von Mietern, Mit­arbeitenden und Auftrag­nehmern ist von der gesunden finan­ziellen Ent­wicklung des Unter­nehmens abhängig. Allreal ist überzeugt, dass der wirt­schaft­liche Erfolg eines Unter­nehmens im Ein­klang mit nach­haltigem und ver­antwortungs­vollem Arbeiten stehen muss.

GRI content index 2022

Die neuen GRI-Standards 1, 2 und 3 liegen erst in englischer Sprache vor. Dashalb ist der gesamte Inhaltsindex in Englisch verfasst.

Allreal Holding AG has reported in accordance with the GRI Standards for the period 01.01.2022–31.12.2022.
GRI 1: Foundation 2021
No applicable Sector Standards available.

General disclosures DisclosureLocation / TextReason for OmissionExplanation
GRI 2: General Disclosures 20212-1Organizational details

a. Allreal Holding AG
b. 2022 Annual Report –
Corporate Governance

c. Legal HQ: CH-6340 Baar
Operational HQ: CH-8152 Glattpark
d. Switzerland

  
 2-2Entities included in the organization’s sustainability reporting2022 CSR – Environment
2022 CSR – Society
  
 2-3Reporting period, frequency and contact pointa. Calendar year, annual
b. Calendar year, annual
c. 01 March 2023
d. 2022 CSR – Contact
  
 2-4Restatements of information

No revisions have been made.

Only comparisons were made with previous reports if the data collection was based on the same principles.

  
 2-5External assuranceThis report has not been externally audited.  
 2-6Activities, value chain and other business relationships

a. 2022 Annual Report –
Business model and strategy

b. 2022 CSR – Economy
c. No other relevant business relationships
d. 2022 Annual Report –
Management report

  
 2-7Employees2022 CSR – Society  
 2-8Workers who are not employees   
 2-9Governance structure and composition2022 Annual Report –
Organisation
  
 2-10Nomination and selection of the highest governance bodya.  Articles of association and Corporate Governance Report
b. Corporate Governance Report
  
 2-11Chair of the highest governance body2022 Annual Report –
Organisation
  
 2-12Role of the highest governance body in overseeing the management of impacts2022 CSR – Appendix and index
a. Corporate Governance Report and Organisational Regulations
b. Corporate Governance Report
c. Corporate Governance Report and Organisational Regulations
  
 2-13Delegation of responsibility for managing impacts   
 2-14Role of the highest governance body in sustainability reporting

2022 Annual Report –
Corporate Governance

  
 2-15Conflicts of interest

2022 Annual Report –
Corporate Governance

  
 2-16Communication of critical concerns2022 CSR – Compliance  
 2-17Collective knowledge of the highest governance body2022 CSR – Appendix and index  
 2-18Evaluation of the performance of the highest governance body

2022 Annual Report –
Corporate Governanc
e

  
 2-19Remuneration policies

2022 Annual Report –
Compensation report

  
 2-20Process to determine remunerationa. Compensation Report
b. Minutes of AGM
  
 2-21Annual total compensation ratio

2022 Annual Report –
Compensation report

  
 2-22Statement on sustainable development strategy

2022 CSR –
Sustainability at Allreal

2022 CSR – Goals
  
 2-23Policy commitments

Code of Conduct of
9 December 2021:

  
 2-24Embedding policy commitments2022 CSR – Compliance  
 2-25Processes to remediate negative impacts2022 CSR – Compliance  
 2-26Mechanisms for seeking advice and raising concernsii.: 2022 CSR – Compliance  
 2-27Compliance with laws and regulations2022 CSR – Compliance
2022 CSR – Society
  
 2-28Membership associations

– Verband der

Immobilien-Investoren
– Schweizer Verband

für Wohnungswesen
– Zürcher Haus­eigen­tümer­verband
– Forum Energie
– Verein Minergie
– Zürcher Studiengesellschaft

für Bau- und Verkehrsfragen
– Kulturmeile Zürich-West

  
 2-29Approach to stakeholder engagement2022 CSR – Appendix and index  
 2-30Collective bargaining agreements0% of employees covered by collective agreements  
Material topics     
GRI 3: Material Topics 20213-1Process to determine material topics2022 CSR – Appendix and index  
 3-2List of material topics2022 CSR – Appendix and index  
Economic performance     
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics   
GRI 201: Economic Performance 2016201-1Direct economic value generated and distributed

2022 CSR – Economy
2022 Annual Report –
Annual accounts

  
 201-2Financial implications and other risks and opportunities due to climate change2022 CSR – Economy  
 201-3Defined benefit plan obligations and other retirement plans2022 Annual Report –
Notes to the consolidated financial statements
  
 201-4Financial assistance received from governmentNo financial assistance received from government  
Procurement practices
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Compliance  
GRI 204: Procurement Practices 2016204-1Proportion of spending on local suppliers2022 CSR – Compliance  
Anti-corruption     
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Compliance  
GRI 205: Anti-corruption 2016205-1Communication and training about anti-corruption policies and procedures2022 CSR – Compliance  
 205-2Communication and training about anti-corruption policies and procedures2022 CSR – Compliance  
 205-3Confirmed incidents of corruption and actions taken2022 CSR – Compliance  
Energy
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Environment  
GRI 302: Energy 2016302-1Energy consumption within the organization2022 CSR – Environment  
 302-2Energy consumption outside of the organizationOmissionInformation unavailable/incompleteBeyond topic boundary as the reported energy consumption covers all yield-producing properties that were owned by Allreal in the financial year up to 31 December.
 302-3Energy intensity2022 CSR – Environment  
 302-4Reduction of energy consumptionOmissionInformation unavailable/incompleteA system for comprehensive energy recording is being developed, but monitoring has not yet been fully implemented.
 302-5Reductions in energy requirements of products and servicesOmissionInformation unavailable/incompleteMonitoring has not yet been fully implemented during the reporting period. Goals for sustainable energy management are established now.
Emissions
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Environment  
GRI 305: Emissions 2016305-1Direct (Scope 1) GHG emissions2022 CSR – Environment  
 305-2Energy indirect (Scope 2) GHG emissions2022 CSR – Environment  
 305-3Other indirect (Scope 3) GHG emissionsOmission

Information unavailable/

incomplete

Allreal has not collected data on its other indirect GHG emissions yet.
 305-4GHG emissions intensityOmissionInformation unavailable/incompleteA system for comprehensive energy recording is being developed, but monitoring has not yet been fully implemented.
 305-5Reduction of GHG emissions2022 CSR – Environment  
 305-6Emissions of ozone-depleting substances (ODS)OmissionNot applicableAllreal does not import, export or emit significant amounts of ozone-depleting substances.
 305-7Nitrogen oxides (NOx), sulfur oxides (SOx), and other significant air emissionsOmission

Information unavailable/

incomplete

A system for comprehensive energy recording is being developed, but monitoring has not yet been fully implemented.
Employment     
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Society  
GRI 401: Employment 2016401-1New employee hires and employee turnover2022 CSR – Society  
 401-2Benefits provided to full-time employees that are not provided to temporary or part-time employeesNone. Identical company services and benefits for all employees  
 401-3Parental leave2022 CSR – Society  
Occupational health and safety
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Society  
GRI 403: Occupational Health and Safety 2018403-1Occupational health and safety management system2022 CSR – Society  
 403-2Hazard identification, risk assessment, and incident investigation2022 CSR – Society  
 403-3Occupational health services2022 CSR – Society  
 403-4Worker participation, consultation, and communication on occupational health and safety2022 CSR – Society  
 403-5Worker training on occupational health and safety2022 CSR – Society  
 403-6Promotion of worker healthOmissionNot applicableAllreal operates exclusively in Switzerland, where the entire population already has access to high-quality health services.
 403-7Prevention and mitigation of occupational health and safety impacts directly linked by business relationships2022 CSR – Society  
 403-8Workers covered by an occupational health and safety management system2022 CSR – Society  
 403-9Work-related injuries2022 CSR – Society  
 403-10Work-related ill healthOmissionNot applicableNo work environment that could cause the described work-related diseases.
Training and education
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Society  
GRI 404: Training and Education 2016404-1Average hours of training per year per employee2022 CSR – Society  
 404-2Programs for upgrading employee skills and transition assistance programs2022 CSR – Society  
 404-3Percentage of employees receiving regular performance and career development reviews2022 CSR – Society  
Diversity and equal opportunity
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Society  
GRI 405: Diversity and Equal Opportunity 2016405-1Diversity of governance bodies and employees2022 Annual Report –
Organisation

2022 CSR – Society
  
 405-2Ratio of basic salary and remuneration of women to men programs2022 CSR – Society  
Non-discrimination
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Compliance  
GRI 406: Non-discrimination 2016406-1Incidents of discrimination and corrective actions taken2022 CSR – Compliance  
Customer privacy
GRI 3: Material Topics 20213-3Management of material topics2022 CSR – Compliance  
GRI 418: Customer Privacy 2016418-1Substantiated complaints concerning breaches of customer privacy and losses of customer data2022 CSR – Compliance